Diplomopgaver
Vi har samlet en række spændende og aktuelle diplomopgaver, vores lærere har skrevet i om unge, ordblindhed og faglige udfordringer i forskellige fag.
- Jeg ved ikke, hvad mere jeg skal skrive! af Rikke Kirk, lærer ved Farsø Efterskole, Modulopgave, Diplomuddannelsen
- Ordblindes sprog i matematik af Gitte Iversen, lærer ved Farsø Efterskole, Afsluttende opgave, Diplomuddannelsen
- Undervisning af ordblinde i skriftlig fremstilling i grundskolens ældste klasser af Thea Edbrup, lærer ved Farsø Efterskole, Afsluttende opgave, Diplomuddannelsen
- Teknologi og digitale læremidler i Matematik af Gitte Iversen og Rikke Kirk, lærere ved Farsø Efterskole, Modulopgave, Diplomuddannelsen
- Mellem sprog og billeder – Strategier til ordblinde elever i matematikvanskeligheder af Jesper J.S. Sørensen, tidl. lærer ved Farsø Efterskole, Modulopgave, Diplomuddannelsen
- Ordblindeundervisning for voksne af Kamma Sennenvald, lærer ved Farsø Efterskole, Modulopgave, Diplomuddannelsen
- “Mindset i undervisningen” af Gitte Iversen og Thea Ebdrup, lærere ved Farsø Efterskole, Modulopgave, Diplomuddannelsen
- “Ordblind i matematikundervisningen” af Gitte Iversen, lærer ved Farsø Efterskole, Diplomopgave
- “Ordblindeefterskolen i Samfundet” af Stinne Lakmann, tidl. lærer ved Farsø Efterskole. Afgangsprojekt, Diplomuddannelsen
- Tilgængelighed nu og i studierne, Læse- og skriveteknologi af Kamma Sennenvald, lærer ved Farsø Efterskole. Diplomopgave i Læse- og skriveteknologi.
- Artiklen – Video en vej til fagsprog i fysikkemi af Kamma Sennenvald, lærer ved Farsø Efterskole. Diplomopgave i faget skriftsprog.
- Ordblinde unge på vej ud i overhalingsbanen på den digitale motorvej med selvprogrammerende adfaerd af Stinne Lakmann, tidl. lærer ved Farsø Efterskole. Diplomopgave i faget læse- og skriveteknologi.
- Selvprogrammerende læring, når talegenkendelse skal implementeres af Heidi Kynde, tidl. lærer ved Farsø Efterskole. Diplomopgave i faget læse- og skriveteknologi.
- “Ordblinde i netværkssamfundet er det normalt?” af Stinne Lakmann, tidl. lærer ved Farsø Efterskole. Diplomopgave i faget Videnskabsteori.
- Faglig pc-læsning i matematik af Anette Smed, pæd. leder ved Farsø Efterskole. Afslutningsprojekt i Diplomstudiet Spec. undervisning.
- “Ordblinde læser med IT, hvem snyder hvem?” af Anette Smed, pæd. leder ved Farsø Efterskole. Diplomopgave i faget Læsevanskeligheder.
- “Ordblindhed og matematikvanskeligheder” af Anette Smed, pæd. leder ved Farsø Efterskole. Diplomopgave i modulet matematikvanskeligheder
- “Dimensioner i it-kompenserede unges funktionelle, skriftsproglige færdigheder” af Stine Aaby, tidl. lærer ved Farsø Efterskole, Diplomopgave, dec. 2012
Artikelserie om “Læse- og skrivevanskeligheder”
VIA University College – i samarbejde med Ordblindeefterskolerne – gennemførte i efteråret 2010 diplommodulet: “Læse- og skrivevanskeligheder” resultatet blev en artikelserie på 12 artikler. Link til iIndholdsfortegnelsen artikelserien
Artiklerne 1-12:
- “At gøre det vanskelige tilgængeligt – Litteraturundervisning for elever med læsevanskeligheder”
Katrine Larsen og Peter Andersen, Bork Havn Efterskole. - “Dysleksi og undervisning”
Zaza Friberg, Sdr. Felding Efterskole - “Hvad betyder ordet?”
Eva Maria Smidt, Mejlby Efterskole - “Hvilket ord? Hvad vil det sige at kunne et ord, når man læser?”
Maria Bentin Vindum, Lystruphave Efterskole - ”Jeg fatter det ikke”
Christina Tind Pedersen, Lystruphave Efterskole - “Læseforståelse i litteraturundervisningen.”
Birte Basse og Peter Myrfeld, Gylling Efterskole - “Læsemotivation og læseforståelse gennem Internettet og sociale medier.”
Stinne Lakmann, Farsø Efterskole - “Læsevanskeligheder er andet end dysleksi, om unges vanskeligheder med at forstå det læste.”
Kirsten Grue Sørensen, Sdr. Felding Efterskole. - “Metakognition, metakognitive strategier og den lyttende læser.”
Mikael Galmar, Emmerske Efterskole - “Naturfaglig læseundervisning for elever i læsevanskeligheder.”
Jens Chr. K. Jensen, Farsø Efterskole - “Når stavning står i vejen for skrivning, hvad gør vi?”
Jette Tinggaard Kralund, Farsø Efterskole - “Søgning på internettet – endnu en udfordring for elever i læsevanskeligheder”
Mette Juul Kesler og Ulrik Schødt Rasmussen, Vrigsted Efterskole