Traditionen tro indbyder vi til

Inspirationsdag på Farsø Efterskole

En dag med fokus på børn og unge i læse- og skrivevanskeligheder, der er udfordret i dansk, engelsk og matematik.

Onsdag d. 6. nov. 2024 Kl. 9.00-15.00
Viborgvej 71, 9640 Farsø

Dagen er målrettet undervisere, læsevejledere og PPR-ansatte

Program

Kl. 9.00: Kaffe og brød ☺
Kl. 9.30: Sang og velkomst
Oplæg fra tidligere elev på Farsø Efterskole: ”En fortælling om at være ordblind elev i skole og uddannelse”
Kl. 10.30: Workshop 1. runde (se beskrivelser nederst)
Kl. 12.00: Erfaringsudveksling i grupper – vælg en gruppe på tilmeldingen
Kl. 12.30: Frokost
Kl. 13.15: Workshop 2. runde
Kl. 14.45: Kaffe og cookies og TAK for i dag

Slides fra dagens workshops kan findes her:

Workshop 1
Ordblindhed i danskfaget 1  
Ordblindhed i danskfaget 2
Workshop 2
Ordblind og engelskundervisning 
Workshop 3
Ordblind og naturfag
Workshop 4
Ordblind i matematik 
Workshop 6 
Ordblindhed – forståelse, strukturer og støtte
Workshop 7
Alt det med afgangsprøverne
 


Workshop 1:
Efterskolelærer Rikke Kirk: Ordblindhed i danskfaget
I denne workshop vil jeg komme med eksempler på vores praksis på Farsø Efterskole i dansk.
Mange af de tiltag vi didaktisk benytter i undervisningen kan med fordel implementeres, så det ikke kun er ordblinde elever, der har glæde af dem.
Med afsæt i faget dansk skal vi kigge på:
• tekster og opgavers tilgængelighed
• struktur og stilladsering
• visualisering og modellering
Der vil blive afsat tid til vidensdeling.

Workshop 2: Efterskolelærer Kasper Sennenvald: Ordblind og engelskundervisning
I denne workshop har vi fokus på, hvordan ordblinde elever kan inkluderes i engelskundervisningen. Vi tager primært afsæt i den mundtlige produktion.
Du får indblik i, hvilke hjælpemidler, der kan være anvendelige og hvordan.
Du får desuden også indblik i, hvordan vi strukturerer undervisningen og forbereder eleverne til prøve.
Workshoppen vil være en kombination af oplæg, hands-on og erfaringsudveksling.

Workshop 3: Efterskolelærer Mette Ingemann: Ordblind og naturfag
Vi vil på denne workshop kigge på den ordblinde venlige naturfags undervisning ud fra eksempler fra vores praksis på både vores 8. – 9. klasser og fysik på 10. klasse niveau.
Vi vil bl.a. kigger på: struktur og stilladsering samt visualisering og modellering.
I workshop vil der være en blanding af oplæg ud fra elevers arbejde og hands on.

Workshop 4: Efterskolelærer Gitte Iversen: Ordblind i matematik
Denne workshop har fokus på ordblinde elever i matematikundervisningen. Der startes med et indblik i de udfordringer, som ordblinde elever kan opleve generelt og i matematik. Herefter vil vi kigge på vores praksis på Farsø Efterskole, og hvilke tiltag vi didaktisk benytter for at gøre matematikken håndgribelig og vedrørende. Der indtænkes brugen af ”Building Thinking Classroom”, herunder stilladseringen af et læringsmiljø, der fordrer dette, og de erfaringer vi pt har gjort os. Undervejs vil der være indlagt små øvelser og erfaringsudveksling.

Workshop 5: Efterskolelærer Thea Ebdrup: Into words – hands on
Formålet med workshoppen er at lære IntoWords bedre at kende. En guide gennem funktionerne i IntoWords med udgangspunkt i forskellige opgaver taget direkte fra undervisningen. Der vil blandt andet være opgaver med fokus på at bruge grammatik-funktionen til at understøtte eleverne i analyse og tegnsætning i deres tekster . Derudover hvordan grammatik-funktionen kan benyttes i arbejdet med at analysere sproglige virkemidler i eksempeltekster. Der vil være fokus på, hvordan
man kan understøtte elever i at blive aktive brugere ved at huske at undervise i hjælpemidler. Undervejs vil der være indlagt øvelser – det er derfor vigtigt at medbringe pc og på forhånd at have IntoWords Cloud installeret. Tjek også gerne om jeres skole har adgang til funktionen grammatik.

Workshop 6: Efterskolelærer Kamma Dencker: Ordblindhed – forståelse, strukturer og støtte
På denne workshop vil vi dykke ned i, hvad ordblindhed er generelt, og hvilke afledte vanskeligheder der kan opstå, såsom lavt selvværd og udfordringer med arbejdshukommelse. Vi vil fokusere på, hvordan vi kan arbejde med disse vanskeligheder ved at skabe strukturer og stilladser, der kan støtte eleven både fagligt og socialt. En vigtig del af dette arbejde er brugen af LST (læse- og skriveteknologi), som kan aflaste arbejdshukommelsen, så eleven kan fokusere på at være ung, få venner og være en del af et fællesskab med værdifulde og selvværdsstyrkende oplevelser.
Vi vil også arbejde med forskellige tilgange til at styrke elevens faglige forståelse og sproglige udvikling gennem struktureret undervisning, med konkrete eksempler fra både dansk- og naturfagsundervisningen.

Workshop 7: Forstander Anette Smed: Alt det med afgangsprøverne
På denne workshop gennemgår vi 9. og 10. klasse prøverne til folkeskolens afgangseksamen – både de skriftlige og de mundtlige – med fokus på de ordblinde elever. Hvad må man? – og hvad må man ikke?